Jusstorget

- lettlest juss og juridisk hjelp

  • Forside
  • Arbeidsrett
    • Arbeidsrett
    • Ansettelse
    • Avskjed
    • Drøftelsesmøte
    • Nedbemanning
    • Nyheter innen arbeidsrett
    • Oppsigelse
    • Permittering
    • Personaljuss
    • Sykefravær
    • Granskning
    • Kollektiv arbeidsrett
    • Virksomhetsoverdragelse
  • Eiendomsrett
    • Ekspropriasjon
    • Husleierett
    • Naborett
    • Odelsrett
    • Tomtefeste
  • Familierett
    • Barnerett
    • Skilsmisse
    • Skilsmisse – temaoversikt
  • Juridisk ordliste
  • Om Jusstorget
    • Personvernerklæring
  • Kontakt oss

05/05/2001 by advokat Carl F. Kjeldsberg

Tips en venn funksjonen – lovlig markedsføring?

Tips en venn funksjonen – lovlig markedsføring?

«Tips en venn» – markedsføring er relativt mye benyttet på nettet.
Men markedsføringsloven forbyr reklame via e-post uten samtykke fra mottaker. Videre forbys urimelig og påtrengende markedsføring.

Her får du vite hva som kreves for at «tips en venn» markedsføring er lovlig i forhold til markedsføringsloven.

Denne artikkelen er ikke oppdatert ift den nye markedsføringsloven som trådte i kraft 1.07.09. Rettstilstanden er imidlertid ikke i særlig grad endret på dette punkt med den nye loven. Artikkelen vil bli oppdatert innen kort tid. (red.)

Mange nettsteder, Jusstorget inkludert, har «tips en venn»- funksjonalitet.
Dette er en oppfordring til brukeren om å taste inn adressen til en venn, slik at nettstedet kan sende en link til vedkommende med beskjed om å kikke nærmere på tipset ved å klikke på linken.
Funksjonen brukes i første rekke av nettsteder med redaksjonelt innhold, men også av nettbutikker. I begge tilfeller er dette et middel for å markedsføre nettstedet.

Etter Markedsføringsloven § 2 b er det forbudt for næringsdrivende å sende e-post (og tekstmeldinger) med reklame til forbrukere uten først å ha innhentet forbrukerens samtykke.
Når det sendes en «tips en venn» e- post, er det nærliggende å si at dette er en reklame e-post sendt via mellommann, tipseren, som rammes av § 2 b.
Men markedsrådet (et forvaltningsorgan som kan fatte domslignende beslutninger ved tolkning av markedsføringsloven, se lovens kap. III) har relativt klart slått fast at § 2 b ikke rammer e-post sendt via en «tips en venn» – funksjon.
Men «tips en venn» – markedsføring kan likevel være forbudt etter den såkalte generalklausulen i markedsføringslovens § 1.
I § 1 står det i 1. ledd bl.a. «I næringsvirksomhet må det ikke foretas handling som (…..) er urimelig i forhold til forbrukere eller som for øvrig strider mot god markedsføringsskikk.»
Og i 3. ledd står det: «Ved vurderingen av om første eller annet ledd er overtrådt, kan det blant annet legges vekt på om reklamen på grunn av utforming, format, omfang eller andre virkemidler, fremstår som særlig påtrengende.»
Hvor grensen går mellom lovlig og ulovlig markedsføring er imidlertid uklart. Men reklamen må i flg. loven i de fleste tilfeller fremstå som «særlig påtrengende».
I dette ligger det at det skal en del til for at reklamen anses ulovlig.

I «CoShopper saken» fra april 2001, hvor Markedsrådet ikke var enig med Forbrukerombudet i at nettbutikken CoShoppers «tips en venn» markedsføring skulle forbys, ble det lagt vekt på ulike momenter. Markedsrådet presiserer i avgjørelsen at denne saken kun gjelder CoShoppers «tips en venn» – markedsføring, ikke «tips en venn» markedsføring generelt.
Men med bakgrunn i CoShopper saken er likevel følgende momenter relevante når man skal etablere en «tips en venn» funksjon som er lovlig i forhold til markedsføringsloven:

  1. Tips en venn meldingene må ikke kunne registreres og lagres av nettstedet.
  2. Tipseren må ikke motta godtgjørelse fra nettstedet for tipset.
  3. Tipset bør kun inneholde en link til nettstedet, ikke mye tekst, vedlegg, bilder, animasjon osv. som tar stor plass og som det tar lang tid å laste ned. Det er mottakeren som betaler for nedlastningstiden.
  4. Tipseren bør kunne lese og godkjenne tipsets innhold før det sendes mottaker.

«Tips en venn» – markedsføring antas å ha et beskjedent omfang i forhold til annen markedsføring, og forbrukerombudet har pt. visstnok mottatt få eller ingen klager på slik markedsføring. Dersom omfanget øker sterkt og mange forbrukere klager over «tips en venn» e- post, kan markedsrådets oppfatning av hvorvidt slik markedsføring er i strid med markedsføringsloven eller ikke, bli endret.

Publisert 23.05.01.

Relaterte lenker:
Forbrukerombudet

Arkivert Under:Næringsjuss Merket Med:IKT/internett

About advokat Carl F. Kjeldsberg

Carl F. Kjeldsberg (f. 1962)er jurist og har vært konsulent i Justisdepartementet, politiembedsmann ved Oslo Politikammer og advokat i advokatfirmaet NorLaw.

Kjeldsberg har hatt ulike lederstillinger i dagligvarebransjen, bl.a. i familiefirmaet Kjeldsberggruppen AS og som organisasjons- og personaldirektør i Rema 1000 Norge AS. Har arbeidet i Advokatonline.no og vært medgründer og daglig leder for rettshjelperkjeden Webjuristene.
Arbeider nå som produktsjef for Akelius Dokument.Utdanning:

Kjeldsberg var frem til 2015 ansvarlig redaktør for Jusstorget.no. Han har i dag ingen tilknytning til nettsiden, men Jusstorget og dets leserer kan takke han for mange års fantastisk innsats.

1993: Advokatbevilling
1990: Cand. jur. Universitetet i Oslo

advokathjelp

Copyright © 2025 · Generate Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Dette nettstedet bruker cookies for å forbedre opplevelsen din. Vi vil anta at du er ok med dette, men du kan reservere deg mot hvis du ønsker det.Aksepterer Avvise
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.