Jusstorget

- lettlest juss og juridisk hjelp

  • Forside
  • Arbeidsrett
    • Arbeidsrett
    • Ansettelse
    • Avskjed
    • Drøftelsesmøte
    • Nedbemanning
    • Nyheter innen arbeidsrett
    • Oppsigelse
    • Permittering
    • Personaljuss
    • Sykefravær
    • Granskning
    • Kollektiv arbeidsrett
    • Virksomhetsoverdragelse
  • Eiendomsrett
    • Ekspropriasjon
    • Husleierett
    • Naborett
    • Odelsrett
    • Tomtefeste
  • Familierett
    • Barnerett
    • Skilsmisse
    • Skilsmisse – temaoversikt
  • Juridisk ordliste
  • Om Jusstorget
    • Personvernerklæring
  • Kontakt oss

18/11/2016 by Advokat Vibeke Wingerei

Hvor lenge kan arbeidsgiver oppbevare advarsler og tilrettevisninger i personalmapper?

Hvor lenge kan arbeidsgiver oppbevare advarsler og tilrettevisninger i personalmapper?

Personvernnemnda behandlet en sak vedrørende Trondheim kommune. Spørsmålet var om kommunen var pliktig til å slette en tjenstlig tilrettevisning fra en ansatts personalmappe.

Det var den ansatte som klaget og anførte at det ikke var lenger nødvendig for kommunen å beholde tilrettevisningen fra 2011. Det vil si at det var 5 år siden den ble gitt den ansatte.

Personvernnemnda så på nødvendighetskravet i personopplysningsloven § 28.

Bestemmelsen lyder slik:

§ 28. Forbud mot å lagre unødvendige personopplysninger

Den behandlingsansvarlige skal ikke lagre personopplysninger lenger enn det som er nødvendig for å gjennomføre formålet med behandlingen. Hvis ikke personopplysningene deretter skal oppbevares i henhold til arkivloven eller annen lovgivning, skal de slettes.

Nemnda uttalte at det må foretas en konkret vurdering av hvor lenge det er nødvendig å oppbevare tilrettevisningen. Arbeidsgiver må gi en begrunnelse for hvorfor de anser det som nødvendig å oppbevare den.

I rettspraksis ser man at selv forhold langt tilbake kan ilegges vekt ved oppsigelses- og avskjedsvurderinger. Det kan derfor være et behov for arbeidsgiver å kunne dokumentere eldre forhold.

Les mer om avskjed her.

Etter personopplysningsloven § 28 tredje ledd kan den ansatte kreve sletting av personopplysninger som er sterkt belastende hvis dette ikke er i strid med annen lovgivning og det fremstår som forsvarlig ut fra en samlet vurdering.

Personvernnemnda mente at arbeidsgivers dokumentasjonsbehov var det viktigste i denne saken. Tilrettevisningen som handlet om fravær på grunn av alkoholmisbruk, kunne være nødvendig senere for å gi en helhetlig historie og vurdering. Trondheim kommune trengte derfor ikke å slette opplysningen fra den ansattes personalmappe.

Arkivert Under:Arbeidsrett, Arbeidsrett, Avskjed, Nyheter innen arbeidsrett, Oppsigelse, Personaljuss Merket Med:arbeidsrett personaljuss

About Advokat Vibeke Wingerei

Vibeke Wingerei var cand jur i 2003 og jobber som advokat i Crawford Legal.

Wingerei jobber særlig med arbeidsrett og barne- og familiesaker.

Innen arbeidsrett bistår hun både arbeidstakere og arbeidsgivere med spørsmål knyttet til oppsigelse, avskjed, nedbemanninger, ansettelsesavtaler og generell juridisk veiledning.

Innen barne- og familieretten jobber hun med barnefordeling og skilsmisseoppgjør.

Wingerei har fra tidligere lang erfaring som forlagsredaktør og redaksjonssjef i Gyldendal Norsk Forlag. Hun har spesialfag innen opphavsrett, menneskerettigheter og ytringsfrihet.

advokathjelp

Copyright © 2019 · Generate Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Dette nettstedet bruker cookies for å forbedre opplevelsen din. Vi vil anta at du er ok med dette, men du kan reservere deg mot hvis du ønsker det.Aksepterer Avvise
Privacy & Cookies Policy

Necessary Always Enabled