Har du hatt maleren på besøk og er misfornøyd? Her orienterer advokat Høie om en lite kjent garantiordning fra Maler- og byggtapetser-mestrenes Landsforbund. I tillegg omtales reklamasjons- reglene som følger av håndtverkertjenesteloven.
Maler og tapetserarbeidet; «the finishing touch»
Vi har opp gjennom årene fått lovgivning og klageorganer som tar sikte på stadig å forbedre forbrukernes rettslige stilling.
De viktigste lovene som gjelder ved bruk av håndtverkere er håndtverker-tjenesteloven og forbrukertvistloven. Disse lovene er nærmere omtalt i artikkelen «Håndverkerne, livet og loven«. Herværende artikkel omhandler i hovedsak en Garantiordning som gjelder for visse håndverkertjenester, og som fortjener å bli bedre kjent. Maler- og byggtapetsermestrenes Landsforbund (MLF) har nemlig etablert en garantiordning hvorved forbundet garanterer for sine medlemmer.
Maler- og tapetseringsarbeider er jo selve «the finishing touch» når det gjelder leiligheter, hytter og hus! Blir det slurvet her, sitter du fort der med gråten i halsen… Som forbundet sier selv:
«Tar du sjansen på å bruke noen andre?» (enn forbundets mestermedlemmer) – «det er forskjell på håndverkere…».
Det kan jo skje at håndverkeren går konkurs og du blir sittende med halvgjort arbeid. – Hva da? En snikende følelse av håpløshet? Eller du mener at arbeidet er kvalitetsmessig mangelfullt, men håndverkeren nekter å utbedre feilene. – Hva gjør du da? Blir vedkommende «vanskelig» å ha med å gjøre, legger skylden på deg kanskje? Når det gjelder malere og tapetserere, finnes det altså et klageorgan du kan henvende deg til, og som synes å ha bygget opp et apparat til å håndtere forbrukerklager på dette fagområdet.
Hva omfatter så garantiordningen som MLF har etablert?Naturlig nok dekkes kun ansvar som et medlem av MLF har pådratt seg. Allerede her er det jo noe å tenke litt over når du skal på malerjakt. Ordningen skal holde deg skadefri dersom et MLF- medlem går konkurs eller nekter å utbedre mangler. Forbundet betaler et annet av sine medlemmer for å gjøre jobben ferdig uten ekstrakostnader for deg som kunde! Det må da virke svært beroligende for potensielle oppdragsgivere, og garantien dekker faktisk krav med en øvre grense på kr. 100.000.- målt i 1987-kroner. Som de selv sier: «Du kommer langt for det beløpet»! MLF har avsatt penger til et fond for å kunne håndtere garantiordningen.
Så dekker garantien de kunder og arbeider som er omfattet av håndverktjenesteloven, og det betyr alle forbrukere. Og nærmere bestemt: alt arbeid på bygninger som er til personlig bruk for oppdragsgiver – altså oppussing av hus og hjem, hytter, garasjer m.v. Den omfatter imidlertid ikke arbeider i forbindelse med nybygging.
Garantien dekker krav på å få utbedret mangler ved arbeidene. Videre: innsats for å få fullført ugjort arbeid i avtalt stand, og krav som følge av forsinkelse med arbeidene.
Din Reklamasjonsplikt
Her er det du som må «følge med i timen»! Du må reklamere overfor håndverkeren, og det skal du gjøre skriftlig. Har du ikke reklamert, og du må gjøre det i tide, ellers gjelder garantiordningen ikke.
Håndtverkertjenesteloven § 22 fastslår hvordan og innen hvilke frister du må reklamere. Har du ikke gjort dette slik § 22 anviser, taper du din rett til å gjøre en mangel gjeldende.
For det første må du underrette håndverkeren (skriftlig) innen «rimelig» tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Feil og mangler som er synlige må du ta fatt i mens oppdraget pågår. Får du ikke noen imøtekommende respons og ser at manglene blir rettet, må du reklamere skriftlig. Ofte er det nærliggende å gjennomgå arbeidene ved ferdigstillelse, og få klarlagt posisjonene da. Det skal være nok å reklamere ved bruk av telefaks eller vanlig brev, men det anbefales av bevismessige grunner å sende brev Rekommandert.
Det er ikke for sent å reklamere etter avsluttet jobb heller, så lenge du gjør det innen «rimelig» tid. Det kan være mange gode grunner til at det tar litt tid – du skal ha tid til å kunne undersøke feilen nærmere – eventuelt også kontakte en fagmann for å få råd først. Forhold som reisefravær og sykdom er også relevant. Rettidigheten av en reklamasjon vil bli vurdert konkret.
Håndtverkertjenesteloven § 22 inneholder videre beskyttelsesregler som gir lengre reklamasjonsbeskyttelse. Det er jo mange feil og mangler som først viser seg etter en tid (tapeten løsner eller husmalingen utendørs begynner å flasse og falle av). En reklamasjon vedrørende feil som viser seg etter en tid må imidlertid fremmes innen to år etter at arbeidet ble avsluttet. Det eneste unntaket her gjelder der tjenesten ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre (enn to år), samt ved arbeid på fast eiendom. Her er lengstefristen fem år.
Tilbake til Garantiordningen: Dersom du påberoper deg garantien er det en prosedyre for fremgangsmåten. Du klager til din lokale Skjønnskomité. En avgjørelse her kan du eller håndverkeren igjen innklage for Reklamasjonsnemnda. Denne har medlemmer både fra Forbrukerrådet og bransjen, og en nøytral advokat som leder. Får du medhold, har forbundet plikt til å oppfylle garantien.
Etableringen av en slik Garantiordning er et svært prisverdig tiltak. Ikke koster det deg noe å henvende deg dit, og du behøver kanskje ingen advokatbistand for å nå frem. For meg fremstår en slik ordning som en opprettholdelse av det beste ved de gamle laugsystemer – det å være «mester» skal borge for kvalitet – og en bransje som ønsker å skape et tillitsfullt forhold til sine kunder. Et eksempel til etterfølgelse for andre håndverksbransjer synes i hvert fall jeg.
Maler- og byggtapetsermestrenes Landsforbund har egne nettsider som du finner ved å klikke på lenken under. Der finner du en oversikt over alle medlemmene også.
Publisert 29.11.02.
Relaterte lenker:
Håndverkerklagenemnda