Jusstorget

- lettlest juss og juridisk hjelp

  • Forside
  • Arbeidsrett
    • Arbeidsrett
    • Ansettelse
    • Avskjed
    • Drøftelsesmøte
    • Nedbemanning
    • Nyheter innen arbeidsrett
    • Oppsigelse
    • Permittering
    • Personaljuss
    • Sykefravær
    • Granskning
    • Kollektiv arbeidsrett
    • Virksomhetsoverdragelse
  • Eiendomsrett
    • Ekspropriasjon
    • Husleierett
    • Naborett
    • Odelsrett
    • Tomtefeste
  • Familierett
    • Barnerett
    • Skilsmisse
    • Skilsmisse – temaoversikt
  • Juridisk ordliste
  • Om Jusstorget
    • Personvernerklæring
  • Kontakt oss

23/09/2005 by advokat Carl F. Kjeldsberg

Elektronisk kommunikasjon i selskaper

Elektronisk kommunikasjon i selskaper

Her får du en oversikt over de lover og regler som gjelder for at et selskap og dets aksjeeiere og selskapsorganer skal kunne kommunisere elektronisk med hverandre. Selv om lovgivningen nylig er oppdatert på dette felt, er det fortsatt visse begrensninger i adgangen til elektronisk kommunikasjon.

Aksjeloven (og allmennaksjeloven for ASA’er) § 18-5 sier at et selskap kan bruke elektronisk kommunikasjon, typisk e-post, når det skal gi meldinger, varsler etc. til aksjeeierne. Forutsetningen er imidlertid at aksjeeierne «uttrykkelig har godtatt dette.» Justisdepartementet har uttrykt at det ikke er nødvendig at den enkelte aksjeeier tilskriver selskapet på papir for å akseptere bruk av elektronisk kommunikasjon. På denne bakgrunn antas det å være nok for å oppfylle lovens krav at aksjeeierne sender e-post til selskapet hvor de aksepterer bruk av elektronisk kommunikasjon i fremtiden. For selskaper registrert i VPS vil aksjeeierne kunne gi et generelt samtykke til VPS som gjelder alle VPS selskapene.

Bestemmelsene om elektronisk kommunikasjon betyr at selskapene vil kunne kalle inn til generalforsamling og sende ut årsregnskap, årsberetning og revisjonsberetning elektronisk. Merk likevel at ordinær e-post lett kan leses av uvedkommende, slik at sensitiv informasjon ikke bør sendes som ordinær e-post.

Aksjeeiere som ønsker å møte ved fullmektig på generalforsamlingen, kan fremlegge fullmakt for selskapet per e-post. Forutsetningen er at det benyttes betryggende metode for å verifisere avsenderens identitet, f.eks. ved bruk av elektronisk signatur eller lignende. Forsendelser via telefaks må også strengt tatt betraktes som elektronisk kommunikasjon. Det er svært vanlig og alminnelig godtatt at fullmakt kan sendes som faks, dersom faksen er undertegnet av aksjeeier eller signaturberettiget.

Alle typer varsler og meldinger fra aksjeeierne til selskapet kan skje ved bruk av elektronisk kommunikasjon til den e-postadressen eller på den måten selskapet har angitt for dette formålet. Det må kunne kreves at selskapet overvåker og vedlikeholder den offisielle e-postadressen sin.

I lov om ansvarlige selskap og kommandittselskap (selskapsloven) er det i lovens § 1-5 gitt en tilsvarende generell regel om elektronisk kommunikasjon som i aksjeloven.

Intern kommunikasjon i selskapet – innad i styret og mellom styret og daglig leder
Aksjeloven § 18-5 gjelder bare meldinger mellom selskap og dets aksjeeiere.
Aksjeloven har en rekke bestemmelser om kommunikasjonen mellom styret og daglig leder (f.eks. at daglig leder skal rapportere til styret minst 4 ganger pr. år, asl. 6-15) og internt i styret (f.eks. krav til varsel om styrebehandling, asl. 6-22). Hvordan kommunikasjonen skal foregå internt i selskapet, sier loven ingenting om. Her står selskapet derfor fritt til å velge hvordan kommunikasjonen skal skje, og de fleste bruker e-post. Men det er et alminnelig og grunnleggende krav om at krav saksbehandlingen skal være betryggende og forsvarlig. I denne sammenheng kan det være grunn til å minne om at verken vanlig e-post eller faks er sikker kommunikasjon.

Det stilles krav til at det føres protokoll over styrets møter. Kopier av denne kan sendes og oppbevares elektronisk, men det kreves fortsatt at det skal være en original i papir underskrevet av de av styrets medlemmer som har deltatt i styrebehandlingen, jfr. asl § 6-29 (3).

Når det gjelder krav til kommunikasjon under selve saksbehandlingen i styret, vises det til artikkelen «styrebehandling pr. telefon, videokonferanse etc.»

Publisert 23.09.2005.

Annonse:

Online Regnskapsprogram
Bokfør online med e-conomic. Opprett og mail dine fakturaer , tilbud og kreditnotaer direkte. Spar tid og penger – gi ditt regnskapsbyrå gratis tilgang til dine regnskapsdata.
Prøv gratis i 2 uker

Arkivert Under:Næringsjuss Merket Med:Selskapsrett

About advokat Carl F. Kjeldsberg

Carl F. Kjeldsberg (f. 1962)er jurist og har vært konsulent i Justisdepartementet, politiembedsmann ved Oslo Politikammer og advokat i advokatfirmaet NorLaw.

Kjeldsberg har hatt ulike lederstillinger i dagligvarebransjen, bl.a. i familiefirmaet Kjeldsberggruppen AS og som organisasjons- og personaldirektør i Rema 1000 Norge AS. Har arbeidet i Advokatonline.no og vært medgründer og daglig leder for rettshjelperkjeden Webjuristene.
Arbeider nå som produktsjef for Akelius Dokument.Utdanning:

Kjeldsberg var frem til 2015 ansvarlig redaktør for Jusstorget.no. Han har i dag ingen tilknytning til nettsiden, men Jusstorget og dets leserer kan takke han for mange års fantastisk innsats.

1993: Advokatbevilling
1990: Cand. jur. Universitetet i Oslo

advokathjelp

Copyright © 2025 · Generate Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Dette nettstedet bruker cookies for å forbedre opplevelsen din. Vi vil anta at du er ok med dette, men du kan reservere deg mot hvis du ønsker det.Aksepterer Avvise
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.