Forbrukerrådet har gjort det enkelt for forbrukeren å klage via Internett. På forbrukerportalen.no tilbys en interaktiv klageveileder som gir oversikt over rettigheter og hjelp til å skrive standardiserte klagebrev.
Når det er enkelt å klage, legges det også indirekte sterkere press på tilbydere av varer og tjenester til å følge lover og regler.
Klageren får hjelp til å finne fram blant en rekke ferdigskrevne klagebrev som lastes ned som .pdf – fil. Klager behøver bare å fylle inn enkle fakta vedrørende forholdet. Brevet skrives ut, undertegnes og sendes til den man vil klage på.
Klageveilederen inneholder rundt 150 ferdigformulerte brev, og hjelper brukerne til å klage på en rekke problemer når det bl.a. gjelder:
- banktjenester
- bolig (leie / kjøp)
- forsikring
- håndverkertjenester
- inkasso
- kjøp av varer
- offentlige tjenester
- pakkereiser
- strøm
- telefoni
- timeshare
- transport
- underholdning og telesex(!)
Klageveilederen finner du ved å klikke her.
Publisert 05.05.04.
Relaterte lenker:
Forbrukerrådet