Har du hørt om håndverkeren som kom når han skulle, ryddet etter seg og fakturerte i henhold til avtalen ?
Mange håndverkere er dyktige og gjør jobben, men dessverre er det mange som får problemer med håndverkeren.
Jusstorget gir deg her tips og råd om hvordan du skal unngå problemer, og hva du bør gjøre når du først har havnet i trøbbel.
I en rapport om skriftlige klager på håndverkere til Forbrukerrådet i 1990, ble det registrert 130 saker. Da var det mest vanlig å klage på kvaliteten på arbeidet, på forsinkelser og på at prisen ble høyere enn forutsatt. Det var snekkere, malere, rørleggere og taktekkere som var representert øverst på klagestatistikken.
I 1999 er tallet på skriftlige klagesaker øket til ca. 400 i året. Dette kan dessverre tyde på at forholdene ikke er blitt noe bedre for norske forbrukere tross innføringen av håndverkertjenesteloven i 1990.
Håndverkertjenesteloven – formål
Formålet med håndverkertjenesteloven var i følge forarbeidene å styrke og klargjøre forbrukernes rettstilling på et viktig og praktisk område som frem til da ikke hadde vært lovregulert .
Loven angir standardløsninger som kan utfylle partenes manglende avtalegrunnlag. Den fastsetter grunnleggende krav til tjenesteyterens prestasjon og regulerer kontraktsbruddstilfellene.
Siktemålet var å begrense antall konflikter og å lettere kunne løse de konflikter som likevel oppstår.
Disse målsettinger må sees i lys av det faktum at 90 % av alle håndverkeroppdrag inngås muntlig.
Virkeområde
For at loven skal komme til anvendelse må håndverkerne opptre ervervsmessig, og tjenesten skal være til personlig bruk for deg som forbruker.
Loven gjelder fysisk arbeid på ting og fast eiendom som ikke er nyoppføring av bolig. Typisk reparasjonsarbeider, installasjoner, vedlikehold, ombygging med mer. Helsetjenester og veterinærtjenester samt tannlegearbeid er unntatt fra loven.
Malere, urmakere, optikere, bilverksteder, renserier, taktekkere, elektrikere og rørleggere er typiske eksempler på håndverkere innenfor lovens virkeområde.
Håndverkerens omsorgsplikt
Loven har flere bestemmelser som angir håndverkerens såkalteomsorgsplikt overfor forbrukerne.
De har plikt til å frarå tjenester som er for dyre eller faglig sett uhensiktsmessige. Håndverkeren har også plikt til å veilede forbrukeren under utføringen av oppdraget.
Oppdraget
Første bud når du skal bruke håndverker er skriftlig avtale. Det finnes standardkontrakter hos alle Forbrukerråd i fylkene både for tjenester som utføres på ting og på fast eiendom.
Du kan også laste ned standardkontrakten hos SignForm.
Avtalen bør regulere hvilket resultat man ønsker oppnådd og hvordan dette skal nås. Det kan utarbeides en skriftlig arbeidsbeskrivelse med fremdriftsplan knyttet til arbeidets omfang, varighet og pris.
Håndverker plikter å opplyse om tjenestens hensiktsmessighet i forhold til ditt behov. Hvis det f.eks. er flere metoder for å fjerne malingen på huset, ditt skal du få informasjon og valgmulighet i forbindelse med dette.
Pris og betaling
Det er viktig å være bevisst på om du er best tjent med fastpris eller timepris. Det er som regel gunstig på innhente anbud fra flere håndverkere hvis du skal få utført arbeid av noe omfang.
Hvis det ikke er avtalt noen pris skal den tilsvare det som er
» gjengs pris » for den konkrete type oppdrag.
Er det gitt prisoverslag, kan prisen ikke overskrides vesentlig og ikke med mer enn 15 %.
Det er tjenesteyter som har bevisbyrden for hva slag pris som er avtalt. Du kan kreve at det skrives regning for arbeidet. Det kan ikke kreves ordregebyr, ekspedisjonsgebyr eller fakturagebyr i tillegg til prisen for tjenesten.
Håndverkeren kan bare ta betalt for forundersøkelser hvis han har tatt forbehold om dette på forhånd.
Konflikter
Konflikter vil hovedsakelig oppstå på grunn av feil og mangler ved tjenesten eller ved forsinkelse. Forsinkelse er det hvis tjenesten ikke er avsluttet til rett tid. Mangel kan konstateres hvis tjenesten ikke er utført fagmessig og du ikke har fått den tjenesten du utifra avtalen kunne forvente.
Det er viktig å være klar over at man kan holde tilbake en del av betalingen tilsvarende verdien av det forhold du vil reklamere over. Det er således viktig å raskt få en annen fagperson til å se på mangelen.
Det mest praktiske er at tjenesteyter selv retter en mangel ved arbeidet. Dette forutsetter at du har tillitt til at han vil kunne utbedre fagmessig. Hvis du har gode grunner til å nekte at tjensteyter utbedrer, kan du få arbeidet gjort av en annen fagmann.
Du kan i stedet for retting kreve prisavslag tilsvarende verdien av hva det koster å få mangelen reparert.
Har du blitt påført utgifter på grunn av forsinkelse som for eksempel tapt arbeidsfortjeneste, kan dette kreves erstattet av håndverkeren.
Reklamasjon
Hvis du skal klage må dette skje innen rimelig tid etter at du oppdaget mangelen/forsinkelsen.
Reklamasjonsfristen på ting er 2 år fra avslutningen av oppdraget.
Reklamasjonsfristen for fast eiendom er på 5 år fra avslutningen av oppdraget.
Tvisteløsning
Tvister kan bringes inn for Forbrukertvistutvalget som kan fatte rettskraftige avgjørelser. Saksbehandlingstiden er ca. 1 år, og dette er gratis for deg som forbruker.
En del bransjeorganisasjoner har også egne tvisteløsningsorganer, og gir råd på sine web-sider. Men husk at disse er bransjenes egne organer. Men likevel kan det være lurt å kontakte disse før saken bringes inn for Forbrukertvistutvalget for raskere saksbehandling.
I artikkelarkiver t.h. på siden finner du en oversikt over alle tvisteløsningeorganer/ forbrukerklagenemder. (red anm.)
Norske rørleggerbedrifters landsforening
Maler- og byggtapetserermestrenes landsforbund
Publisert: 150101
Relaterte lenker:
Huseiernes Landsforbund
Hytteeiernes Landsforbund
Forbrukerrådet