Fra 1. februar 2005 ble det forbudt å sende spam til både forbrukere og næringsdrivende uten forutgående samtykke.
Dersom du er lei av å få postkassen, fylt med direkte reklame, kan du som forbruker fortsatt reservere deg mot dette ved å registrere deg i Reservasjonsregisteret Brønnøysund. \
1. Spam
Markedsføringsloven § 2 b er endret til ikke bare å gjelde krav om forhåndssamtykke fra forbrukere, men alle fysiske personer ved utsending av spam («elektronisk markedshenvendelse», som det det heter i loven). Slik skal heller ikke arbeidstakere og næringsdrivende få spam til individuelle e-postadresser. Adresser til ikke-fysiske personer, juridiske personer, omfattes ikke av forbudet, slik at det fortsatt er mulig å sende spam til firmapost-adresser.
Spam er ikke bare e-post, men også reklame via telefaks, mobiltelefon og elektronisk opprigningssystem.
Krav om samtykke gjelder fortsatt ikke ved tradisjonelt telefonsalg. Forbudet mot spam er i tråd med et EU-direktiv, slik at tilsvarende forbud gjelder for hele EØS området.
Dette vil likevel ikke gjøre slutt på spamingen, idet mye av spamen sendes fra land som ikke har slikt forbud, f.eks. Russland.
2. Annen direkte reklame
Reservasjonsadgangen mot direkte reklame gjelder for henvendelser via alle medier (telefon, post osv), og fremgår av personregisterlovens § 26 med forskrifter. Reservasjonen kan gjøres via Internett, eller du kan ringe Brønnøysundregistrene på telefon 75 00 75 03. Du kan velge om du likevel vil motta direkte reklame fra humanitære- eller samfunnsnyttige organisasjoner. Reservasjonsadgangen gjelder enkeltpersoner, ikke næringsdrivende.
Bedrifter som sender ut direkte reklame plikter å sjekke sine adresseregistre mot Reservasjonsregisteret minst 4 ganger pr. år. Det kan derfor ta noe tid før du slutter å motta post. Markedsføringskampanjer må planlegges før materialet sendes ut, og adresseinformasjonen til mottakerne hentes i mange tilfeller også en tid i forveien. Reservasjonen vil dermed først få virkning etter en viss tid.
3. Unntak for løpende kundeforhold
Selv om du har reservert deg, vil du likevel kunne motta reklame fra bedrifter som du har et løpende kundeforhold overfor. Dette gjelder også spam. Men den som tilbyr reklamen plikter å ha systemer som gjør at du enkelt og gebyrfritt kan reservere også for denne type markedføring. Se mer om dette i denne artikkelen her på Jusstorget.
4. Om du fortsatt mottar reklame
Dersom du fortsatt mottar reklame selv om du har reservert for en stund siden, kan du sende klage til avsender. Når du ikke frem med klagen, kan du få bistand fra Datatilsynet.
5. Uthenting av data fra Reservasjonsregisteret
Selskaper som driver direkte markedsføring har meldeplikt til datatilsynet og må opfylle en rekke krav til datasikkerhet osv. vedrørende lagring av opplysningene.
Det er mulig å tegne abonnement for å få daglig oppdatering eller hente ut opplysninger når man har behov for dette fra registeret.
Les mer om dette på Brønnøysundregistrenes nettsted ved å klikke her.
Publisert 29.06.01.
Sist oppdatert 26.01.2005.
Relaterte lenker:
Datatilsynet