Å starte aksjeselskap er ikke så vanskelig som du kanskje tror. Fra 1. juli 2013 ble det faktisk enklere.
Følger du Jusstorgets oppskrift, er det ikke nødvendig å gå til advokat og kanskje betale flere tusen kroner for å etablere AS.
Oppskriften gjelder vanlige, små foretak med én dominerende aksjeeier, hvor aksjekapitalen innbetales i penger (ikke tingsinskudd).
Du anbefales likevel å gå til advokat eller rettshjelper dersom det er spesielle forhold ved etableringen, som for eksempel at dere er flere aksjonærer og har behov for aksjeeieravtale / aksjonæravtale.
Selskapet registreres enklest direkte på nettet ved å gå igjennom Samordnet registermelding via en vegviser i AltInn. Du må ha en elektronisk ID for å foreta registreringen. Reglene om stiftelse av aksjeselskap fremgår i hovedsak av aksjeloven (asl.) kap 2.
Det du behøver er:
- en bankkonto
- en revisor eller en finansinstitusjon som bekrefter at aksjekapitalen på mimimum 30.000 kr er innbetalt på bedriftens konto.Ved stiftelse av små aksjeselskaper kan stifterne i stiftelsesdokumentet bestemme at selskapet ikke skal ha revisor. Små aksjeselskaper er selskaper der driftsinntektene er under 5 millioner kr, balansesummen er under 20 millioner kr og gjennomsnittlig antall ansatte ikke utfører mer enn 10 årsverk. Kreves det revisor, eller du uansett ønsker revisor, må du ha bekreftelse fra revisor om at hun påtar seg oppdraget.Det er ikke noe krav, men det kan være lurt å engasjere en ekstern regnskapsfører. For å føre regnskap for andre kreves at regnskapsføreren er autorisert av Finanstilsynet.Du må også lage en aksjeeierbok hvor alle aksjeeierne står oppført. Aksjeeierboka erstatter de gamle aksjebrevene. I aksjeeierboka skal alle aksjeeiere oppføres i alfabetisk orden med fødselsnummer eller organisasjonsnummer (dersom aksjonæren er et selskap), samt adressen.
For hver aksjeeier skal antall aksjer oppgis, og aksjene skal nummereres.Hver aksjeeier skal ha en utskrift av opplysningene om sine egne aksjer, et aksjeeiebevis.
Stiftelsesdokumentet (asl. kap.2)
Stiftelsesdokumentet skal inneholde:
- Selskapets vedtekter
- Stifternes navn eller firma, adresse og fødselsnummer eller organisasjonsnummer
- Antall aksjer som tegnes av hver av stifterne
- Det beløp som skal betales for hver aksje
- Tidspunktet for når aksjekapitalen senest skal innbetales. Aksjekapitalen må være innbetalt før selskapet registreres i foretaksregisteret.
- Oversikt over hvem som skal sitte i styret, og hvem som eventuelt er revisor dersom selskapet skal revideres.
Standard stiftelsesdokument kan som nevnt lastes ned hos AdvokatOnline ved å klikke på lenken over. Når dette er riktig utfylt, kan du være sikker på at minstekravene lovgivningen stiller til stiftelse av aksjeselskap er tilfredsstilt.
Standard stiftelsesdokument er laget for de tilfellene at stifterne selv skal betale stiftelsesomkostningene. Man kan også la selskapet betale stiftelseskostnadene ved å betale inn en overkurs tilsvarende disse kostnadene. Da unngår stifterne et personlig betalingsansvar for disse kostnadene, men stiftelsesprosessen blir noe mer komplisert. (Stiftelse av AS koster pr. juli 2013 kr 5 660 via AltInn og kr 6 797 via papirskjema. (Klikk her for oppdaterte priser.)
Aksjeselskaper skal være meldt til foretaksregisteret senest 3 måneder etter at stiftelsesdokumentet er undertegnet.
Vedtektene
Et aksjeselskap skal i følge aksjeloven ha vedtekter, og det stilles minstekrav om hva vedtektene skal inneholde (asl. §2-2). Kravet til innhold var mye mer omfattende før 1. juli.
Minstekravene er:
- Selskapets foretaksnavn (offisielle navn). Du bør sjekke i forkant om foretaksnavnet ditt kan brukes, se artikkelen «Beskyttelse av varemerke«
- Kommunen hvor selskapet skal ha forretningskontor
- Hva selskapet skal drive med (virksomhet)
- Aksjekapitalens størrelse
- Den enkelte aksjes pålydende (aksjekapitalen delt på antall aksjer)Du står fritt til å regulere andre ting i vedtektene utover minstekravene. Vær imidlertid oppmerksom på at vedtektsendringer krever 2/3 flertall på generalforsamlingen og skal innrapporteres til foretaksregisteret.
Enhver som ønsker det har rett til å gjøre seg kjent med det som er registrert i foretaksregisteret og få utskrift av dette (unntatt fødselsnummer).
Det kan derfor være fornuftig å regulere spesielle forhold i en aksjeeieravtale i stedet. Her kan man også selv bestemme stemmerettsreglene i avtalen. Les om aksjonæravtaler her.Det er imidlertid en del forhold som bare kan avtales i vedtektene, f.eks. forkjøpsrettigheter som avviker fra aksjelovens regler.
Eksempel på vedtekter finner du også hos AdvokatOnline.Dersom det er spesielle forhold du ønsker regulert utover det som etter loven skal stå i vedtektene, og/eller du synes dette er usikkert farvann, anbefales at du kontakter advokat eller rettshjelper. Mange i Jusstorgets database har høy kompetanse innen selskapsrett. Se også artikkelen «Endring av vedtekter i AS’er«
Merverdiavgift (moms)
De fleste typer virksomheter er nå momspliktige.
Når omsetningen i løpet av en 12-månedersperiode overstiger 50.000 kr, skal bedriften registreres i avgiftsmanntallet og betale 25% moms. (15% for matvarer og 8% for transporttjenester). Registreringen gjøres i del 2 av samordnet registermelding.
Forhåndsregistrering/ tilbakegående avgiftsoppgjør
Mange nyetablerte bedrifter har store investeringer i varer eller driftsmidler før de får omsetning med inngående moms.
Da har man mulighet til forhåndsregistrering i avgiftsmanntallet, eller å søke om tilbakegående avgiftsoppgjør. Da kan momsen på investeringene (inngående moms) trekkes fra momsen på omsetningen (utgående moms) som kommer på et senere tidspunkt. Selskapet får forbedret likviditet ved at momsen blir refundert.
Ved forhåndsregistrering må man føre momsregnskap og sende inn momsoppgave på normal måte.
Betingelsene for forhåndsregistrering er at investeringene er betydelig større i etableringsfasen enn de vil være ved normal drift, og at omsetningen klart vil overskride 50.000 kroners – grensen når virksomheten normaliseres.
Tillatelsen gis av Fylkesskattekontoret.
Grundigere informasjon om moms får du ved å besøke skatteetatens websider .
Registermeldingen
«Samordnet registermelding» er et fellesskjema for registrering av selskapet ditt i enhetsregisteret, foretaksregisteret og merverdiavgiftsmanntallet. Skjemaet gir også grunndata til arbeidsgiverdelen av Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret, Statistisk sentralbyrås bedrifts- og foretaksregister samt Skattemanntallet for etterskuddspliktige.
Dersom du ikke ønsker å følge vegviseren på nettet via AltInn, men levere registermeldingen på papir, kan du laste ned denne gratis sammen med en veiledning hos AdvokatOnline. Etter utfylling sendes registermeldingen pr. post til Enhetsregisteret, 8910 Brønnøysund, som formidler de meldte opplysninger videre til de andre etatene. Det er derfor ikke nødvendig å sende opplysningene andre steder.
TIPS: Les veiledningen nøye og pass på at alle rubrikker som skal fylles ut er utfylt. Ellers får du skjemaet i retur. (Ca. 40% av skjemaene som sendes på papir er uriktig eller mangelfullt utfylt. )
Ved registrering via Internett blir opplysningene sjekket mot regelverket, slik at du lettere unngår å få meldingen i retur p.g.a. uriktig utfylling.
Hvorfor skal selskapet registreres?
Det er først ved registreringen at selskapet får rett til å drive næringsvirksomhet. Det får rettsbeskyttelse for firmanavnet og blir entydig identifisert gjennom et organisasjonsnummer og firmaattest.
Firmaattesten inneholder en del nøkkelopplysninger om foretaket, og skal tjene som legitimasjon overfor for eksempel långivere og myndighetene.
Organisasjonsnummeret er oppgitt på firmaattesten, og identifiserer selskapet.
Opplysningene i foretaksregisteret er offentlige. Det betyr at andre kan få opplysninger om selskapet ditt, men naturligvis også at du får opplysninger om andre registrerte foretak.
Det er viktig å merke seg at du og eventuelt andre aksjonærer er personlig og solidarisk ansvarlig for forpliktelser pådratt i selskapets navn før selve registreringen. Det er først ved registreringen at selskapet vil overta forpliktelsen (asl. § 2-20 (2) ledd.). For at selskapet skal kunne registreres må hele aksjekapitalen som nevnt være innbetalt. Dette følger av asl. § 2-11 jfr. § 2-18.
Arbeidstakerregisteret
Har du ansatte i selskapet, må dette registreres i arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret. Dersom du i samordnet registermelding til enhetsregisteret har opplyst at du har eller vil få ansatte, vil du bli kontaktet av ditt lokale NAV-kontor, og få tilsendt registreringsskjema som skal sendes inn hver gang ansatte begynner eller slutter.
Råd og dåd
Det å drive sin egen bedrift er ganske komplisert. Det er mange lover og regler som skal følges. Det kan derfor være smart å inngå samarbeide med en advokat lokalt, som løpende kan bistå og kontrollere at lover og regler blir fulgt.
På AltInn er det mye god og relevant informasjon når det gjelder etablering og drift av næringsvirksomhet.
Lykke til!
Publisert 01.02.01
Sist revidert pr. 01.07.13
Relaterte lenker:
Brønnøysundregistrene
Regelhjelp.no
Detaljert oppskrift på hvordan du etablerer aksjeselskap AS, med lenker til dokumenter du trenger for å etablere aksjeselskapet.