Bestemmelsene om arbeidsreglement finnes i arbeidsmiljøloven §§ 14-16 til 14-20. Lovens begreper «industriell og handels- og kontorvirksomhet» må tolkes vidt, og håndverksbedrifter, utsalgssteder, engrosforretninger, apotek, bokhandlere, banker og forsikringsselskaper faller f.eks. inn under bestemmelsen. Arbeidsreglementet kan gjøres gjeldende også for stillinger som er av ledende eller kontrollerende art.
Det fremgår av arbeidsmiljølovens § 14-16 at et reglement skal inneholde «de ordensregler som trengs og regler for arbeidsordningen. Reglementet må ikke inneholde bestemmelser som er i strid med loven.»
- Regler for arbeidsordningen vil si generelle bestemmelser om arbeidstidens lengde pr. døgn og uke, samt hvilepausenes lengde. Klokkeslett og nærmere detaljer bør ikke tas inn i reglementet.
- Vilkår for ansettelse, oppsigelse og avskjed
- Rutiner for utbetaling av lønninger.
Reglementet kan også inneholdes andre bestemmelser, som f.eks. regler for korte velferdspermisjoner og bedriftshelse- tjenesten.
Reglementet bør ikke inneholde så detaljerte bestemmelser at hyppige endringer blir nødvendig f.eks. etter tariffrevisjoner.
Reglementet skal fastsettes av arbeidsgiver i samarbeide med representanter for de ansatte. Dersom bedriften ikke er bundet av tariffavtale, skal reglementet sendes Direktoratet for arbeidstilsynet, som kontrollerer at reglementet ikke er i strid med loven, se nærmere arbeidsmiljøloven §§ 14-17 og 14-18.
Reglementet skal slås opp på ett eller flere iøynefallende steder i virksomheten og deles ut til hver arbeidstaker som reglementet gjelder for.
Hos AdvokatOnline finner du en vegviser som hjelper deg å lage arbeidsreglement. Dette er en abonnementstjeneste, men for en billig penge kan en laste ned arbeidsreglement og en rekke andre juridiske dokumenter.
Publisert 06.03.02.
Oppdatert pr. 01.01.06.