Jusstorget

- lettlest juss og juridisk hjelp

  • Forside
  • Arbeidsrett
    • Arbeidsrett
    • Ansettelse
    • Avskjed
    • Drøftelsesmøte
    • Nedbemanning
    • Nyheter innen arbeidsrett
    • Oppsigelse
    • Permittering
    • Personaljuss
    • Sykefravær
    • Granskning
    • Kollektiv arbeidsrett
    • Virksomhetsoverdragelse
  • Eiendomsrett
    • Ekspropriasjon
    • Husleierett
    • Naborett
    • Odelsrett
    • Tomtefeste
  • Familierett
    • Barnerett
    • Skilsmisse
    • Skilsmisse – temaoversikt
  • Juridisk ordliste
  • Om Jusstorget
    • Personvernerklæring
  • Kontakt oss

11/11/2001 by Advokat Vibeke Wingerei

Arbeidsgivers ansvar for erstatnings- utløsende handlinger av arbeidstaker

Her får du en oversikt over reglene som gjelder dersom en ansatt påfører sin arbeidsgiver erstatningsplikt.
– Kan arbeidsgiveren kreve tilbakebetaling dersom den ansatte er skyld i skaden?
– Kan erstatningsutløsende handlinger få konsekvenser for arbeidsforholdet?

1. Kort om begrepene:
En arbeidsgiver er enhver som har noen i sin tjeneste. Arbeidstaker er definert som enhver som gjør arbeid eller utfører verv i arbeidsgivers tjeneste. Det kan være en ansatt eller enkeltstående oppdrag. Grensen trekkes mot selvstendige oppdrag.

Den erstatningsbetingede handling.
En arbeidsgiver er ansvarlig for arbeidstakerens handlinger under utførelse av arbeid for ham. Dette omfatter også en erstatningsbetingende handling.

En erstatningsbetingende handling er vanligvis forårsaking av materielle skader (En knust rute, en feilmontert vaskemaskin som gir vannskade etc.), men kan også omfatte skader på person.

2. Arbeidsgivers erstatningsansvar
Arbeidsgiver plikter å erstatte det tap eventuelle tredjepart har lidt, forutsatt at skaden er voldt forsettlig eller uaktsomt. Dette følger av skadeerstatningsloven § 2-1, 1.ledd.

For at arbeidsgiver skal bli ansvarlig forutsettes altså en viss grad av skyld. Det gir da rom for arbeidstakers unnskyldende handling og/eller manglende kunnskap. I vurderingen av om en handling er unnskyldelig og som derfor ikke omfattes av bestemmelsen vil nok omfanget av den skade tredjemann er påført, virke inn.

Det kan reises spørsmål om dette ansvaret er absolutt, eller om det går en grense. Loven inntar selv en begrensing i at ansvaret ikke omfatter skade som skyldes at «arbeidstakeren går utenfor det som er rimelig å regne med etter arten av virksomhet eller saksområdet og karakteren av arbeidet eller vervet.»

Ved tvil om arbeid er utført i eller utenfor tjeneste, vil det være avgjørende om handlingene har rimelig og naturlig sammenheng med tjenesten/arbeidet.

3. Arbeidstakers ansvar – konsekvenser av den skadegjørende handling
Det fremgår av skadeerstatningsloven § 2-3 at en skadelidt vil kunne kreve skadevolder (arbeidstakeren) direkte. Arbeidstakeren kan da som utgangpunkt kreve at arbeidsgiveren dekker skaden. Som vi skal se nedenfor har imidlertid arbeidsgiver anledning til å kreve regress(tilbakesøking) hos arbeidstakeren. Dertil kan en slik skadegjørende handling få andre arbeidsrettslige konsekvenser for arbeidstakeren.
Det er i rettspraksis mange eksempler på oppsigelser og også avskjed på grunnlag av skadegjørende handlinger.

Arbeidstakeren har plikt til å utføre arbeidet i samsvar med påbud og instrukser, jf. medvirkningsplikten i arbeidsmiljølovens (aml) § 2-3. Gjør han ikke det, er det forhold som kan gi grunnlag for avskjed eller oppsigelse alt avhengig av alvorligheten av «pliktbruddet». (Dertil kommer alle andre argumenter inn som er relevante i forhold til en eventuell oppsigelse. For eksempel om det er gitt nødvendig instruksjon, om det tidligere har vært gitt advarsler m.v. )

3. Regress – (tilbaksøkingsrett) hos arbeidstaker
Etter skadeerstatningsloven § 2-3 nr.1 kan arbeidsgiver kreve dekning av arbeidstakeren dersom det er rimelig.
Tilbakesøkingsretten er etter loven avhengig av en helt konkret rimelighetsvurdering, hvor de momenter som er viktige er omfanget av skaden, den utviste skyld (om noen) hos arbeidstaker, økonomisk evne og eventuelle andre forhold. Inn under «andre forhold» kommer også skadelidtes eget forhold inn.

Vil ansvaret for arbeidstakeren synes urimelig tyngende, må man kunne forutsette at han slipper å erstatte arbeidsgivers tap. Regelen er også først og fremst myntet på de tilfelle der arbeidstakeren har gjort skaden forsettlig, eller grovt uaktsomt.

Dersom det er arbeidsgiveren selv som har blitt påført skade gjelder regelen tilsvarende, jf. skadeerstatningslovens § 2-3 nr. 3. Skaden må være gjort i arbeidsgivers «tjeneste», og det er antatt at dette må tolkes noe mer utvidende enn begrepet » under…utføring av arbeid» etter lovens § 2-1 nr. 1.

Reglene om arbeidsgiver og arbeidstakers erstatningsansvar og ikke minst reglene for tilbakesøking hos arbeidstaker, er så vage og skjønnspregede at man ved en tvist bør søke juridisk bistand dersom eventuelle erstatningskrav er av en viss størrelse.

Publisert 21.11.01.
Oppdatert pr. 01.01.2006.

 

  • Tweet
  • Del på Tumbl

Arkivert Under:Næringsjuss Merket Med:Arbeidsrett

About Advokat Vibeke Wingerei

Vibeke Wingerei var cand jur i 2003 og jobber som advokat i Crawford Legal.

Wingerei jobber særlig med arbeidsrett og barne- og familiesaker.

Innen arbeidsrett bistår hun både arbeidstakere og arbeidsgivere med spørsmål knyttet til oppsigelse, avskjed, nedbemanninger, ansettelsesavtaler og generell juridisk veiledning.

Innen barne- og familieretten jobber hun med barnefordeling og skilsmisseoppgjør.

Wingerei har fra tidligere lang erfaring som forlagsredaktør og redaksjonssjef i Gyldendal Norsk Forlag. Hun har spesialfag innen opphavsrett, menneskerettigheter og ytringsfrihet.

advokathjelp

Copyright © 2019 · Generate Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Dette nettstedet bruker cookies for å forbedre opplevelsen din. Vi vil anta at du er ok med dette, men du kan reservere deg mot hvis du ønsker det.Aksepterer Avvise