Jusstorget

- lettlest juss og juridisk hjelp

  • Forside
  • Arbeidsrett
    • Arbeidsrett
    • Ansettelse
    • Avskjed
    • Drøftelsesmøte
    • Nedbemanning
    • Nyheter innen arbeidsrett
    • Oppsigelse
    • Permittering
    • Personaljuss
    • Sykefravær
    • Granskning
    • Kollektiv arbeidsrett
    • Virksomhetsoverdragelse
  • Eiendomsrett
    • Ekspropriasjon
    • Husleierett
    • Naborett
    • Odelsrett
    • Tomtefeste
  • Familierett
    • Barnerett
    • Skilsmisse
    • Skilsmisse – temaoversikt
  • Juridisk ordliste
  • Om Jusstorget
    • Personvernerklæring
  • Kontakt oss

14/09/2016 by Advokat Vibeke Wingerei

Arbeidsavtaler – en oversikt

Reglene om arbeidsavtalen finner vi i arbeidsmiljøloven §§ 14-5 og 14-6.

Det skal utarbeides en skriftlig arbeidsavtale. Arbeidstaker skal få anledning til å gå gjennom avtalen sammen med en fra fagforeningen eller annen rådgiver hvis han/hun ønsker det.

Dersom arbeidsforholdet varer mer enn en måned, skal skriftlig avtale gis snarest mulig og senest innen en måned. Hvis det er kortere arbeidsforhold enn en måned eller utleie av arbeidskraft, skal avtalen inngås umiddelbart.

Arbeidsavtalen skal gi en beskrivelse av arbeidsforholdet og de betingelsene som skal gjelde. Som regel vil arbeidsavtalen ikke innebære noen beskrivelse av arbeidsoppgaver. Dette vil fremgå av en stillingsinstruks på de fleste arbeidsplasser. Stillingstittel og eventuelt nivå vil kunne være veiledende med tanke på arbeidsoppgaver og ansvar.

I arbeidsmiljøloven § 14-6 oppstilles minstekravene til hva kontrakten skal inneholde:

  • partenes identitet.
  • arbeidsplassen,
  • arbeidstakers stilling/kategori e.l.,
  • oppstartstidspunkt,
  • varighet,
  • prøvetidsbestemmelser,
  • ferie, pauser og arbeidstid,
  • oppsigelse,
  • eventuelle tariffavtaler som er gjeldende
  • og eventuelle andre ting som er vesentlig for arbeidsforholdet.

Hvis det gjøres endringer i arbeidsforholdet, skal dette tas inn i arbeidsavtalen så snart som mulig og innen en måned se arbeidsmiljøloven § 14-8.

Hvis det er en midlertidig ansettelse, må dette reguleres i avtalen. Les mer om midlertidig ansettelse.

Det er også mulighet for å ha konkurranseklausuler i arbeidsavtalen. Les også mer om konkurranseklausuler her.

Videre bør det varsles om at dersom det ved feil blir utbetalt for mye lønn, sykepenger eller feriepenger, kan arbeidstaker foreta trekk som tilsvarer det som er for mye utbetalt i senere lønnsutbetalinger. Uten en slik klausul kan ikke slikt trekk foretas uten videre.

Trenger du hjelp til å utarbeide arbeidsavtaler eller trenger du en rådgiver ved gjennomgang av ny arbeidsavtale? Ta kontakt med en av våre advokater på post@jusstorget.no

Arkivert Under:Ansettelse, Arbeidsrett, Personaljuss Merket Med:ansettelse, arbeidsavtale

About Advokat Vibeke Wingerei

Vibeke Wingerei var cand jur i 2003 og jobber som advokat i Crawford Legal.

Wingerei jobber særlig med arbeidsrett og barne- og familiesaker.

Innen arbeidsrett bistår hun både arbeidstakere og arbeidsgivere med spørsmål knyttet til oppsigelse, avskjed, nedbemanninger, ansettelsesavtaler og generell juridisk veiledning.

Innen barne- og familieretten jobber hun med barnefordeling og skilsmisseoppgjør.

Wingerei har fra tidligere lang erfaring som forlagsredaktør og redaksjonssjef i Gyldendal Norsk Forlag. Hun har spesialfag innen opphavsrett, menneskerettigheter og ytringsfrihet.

advokathjelp

Copyright © 2019 · Generate Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Dette nettstedet bruker cookies for å forbedre opplevelsen din. Vi vil anta at du er ok med dette, men du kan reservere deg mot hvis du ønsker det.Aksepterer Avvise
Privacy & Cookies Policy

Necessary Always Enabled